فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 7217
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



بسمه تعالی

تهدید شناسی و تهدید نرم

 

         مهمترین عناصر وجودی یک کشور و حکومت

از مهمترین عناصر وجودی یک کشور  و حکومت ملت و جمعیت آن کشور است. در ارزیابی قدرت کشورها فرض بر این است که از هر کشوری که از جمعیت بیشتری برخوردار است، قدرتمند تر از کشورهایی است که جمعیت کمتری دارند. اگر جمعیت درون هر کشوری از لحاظ کمی بالا باشد و کیفیت جمعیت یعنی ساختار سنی آن متمایل به سنین جوان باشد می تواند هم به عنوان یک مزیت مثبت و هم به عنوان یک مزیت منفی مورد استفاده قرار گیرد.

بالا بودن کمیت جمعیت : مزیت : 1- عامل موثر در دفاع. 2- تولید و رشد اقتصادی کشور. 3- زمینه رشد علمی کشور (توزیع تخصص ها).   معضل : 1- عدم اعتماد ملی به حاکمیت. 2- بوجود آمدن ناهنجاری های اجتماعی، سیاسی و متعاقب آن امنیتی.

             ملت و عوامل پیوند ملت

تعریف ملت : به گروه کثیری از مردم گفته می شد که به دلایل متعدد تعلق خاطر به یکدیگر داشته و عواملی در ایجاد وابستگی و همبستگی آنان نقش دارند که این دلایل و عوامل ممکن است ملموس و عینی باشد و ممکن است غیر ملموس و ذهنی باشد.

عوامل ملموس در پیوند دادن یک ملت شامل : زبان مشترک- دین مشترک- آداب و رسوم اجتماعی مشترک- تاریخ مشترک- نژاد مشترک.  عوامل غیر ملموس شامل : جهان بینی مشترک- آلام- دردها و شیرینی های مشترک و فرهنگ مشترک.

          علائم و نشانه های شناخت دشمن  

1-  دشمن به دنبال عدم انسجام فکری و اتحاد عملی یک ملت است و جهت انسجام فکری و اتحاد عملی دو جهت داریم : الف) حجت ظاهری : انبیاء و پیامبران- ائمه- مردان صالح خدا.    

ب) حجت باطنی یا پنهان : عقول بشری که در امتدادش منطق و استدلال قرار دارد.

2-  سنگدلی : قسی، قسوه، قساوت، خشونت به تمام معنی. آثار و ریشه های سنگدلی و خشونت :1- خودخواهی. 2- منفعت طلبی فردی. 3- دنیا طلبی و ریاست طلبی. 4- هوا خواهی و هوای نفس. 5- عدم شنیدن نصایح مردان خدا. 6- ازدیاد اموال به شکل نامشروع (فزونی مال دنیا انسان را از یاد خدا غافل می کند). 7- یکی از تلاش های افراد سنگدل سد ورود حقایق و واقعیت ها در جامعه است. 8- دشمن در ادامه ایجاد سوء تدبیر در جامعه تلاش می کند تا نفوذ کلام رهبری را خنثی و یا از بین ببرد.  

علی (ع) "کسی که فرمانبردار نداشته باشد در جامعه نفوذ نخواهد داشت"

3-  ایجاد تزلزل در پیمان ها و بیعت ها : پیمان شکنی و ایجاد تزلزل در وفاداری و بیعت جامعه اسلامی با رهبری از صفات دشمنان است به همین دلیل تاکید شده که هیچگاه مسلمانان کفار را دوست خود نگیرند. بیشترین پیمان هایی که بین یک ملت با یک نظام وجود دارد در حوزه وفا داری به نظام است.

4-  ولایت گریزی و نافرمانی از رهبری واحد : به عبارتی ایجاد نافرمانی مدنی از صفات و خصوصیاتی است که دشمن در جامعه تبلیغ می کند و به آن دامن می زند.

5-  کاهش کنترل حکومت ها بر ملت ها با استفاده از امکانات فرا ملی.

6-  محرومیت کشورهای مستقل از داشتن دانش و فن آوری بالا : دولت ها و قدرت های بزرگ تلاش    می کنند که حکومت های مستقل از دستیابی به دانش و فن آوری پیشرفته محروم گردند. در کنار این نکته تبلیغ می کنند که علت عدم دستیابی به این دانش نتیجه دشمنی دولت های آنهاست.

7-  یکسان ساری در حوزه فرهنگ : تضعیف و تخریب فرهنگ های ملی و حاکمیت بخشیدن به فرهنگ های وارداتی و غربی از فعالیت های دشمن است. یکسان سازی فرهنگی مقاومت ملت ها را کم خواهد کرد زیرا دوام و بقای قدرت های بزرگ به یکسان سازی فرهنگی است.

        مقاطع مختلف رویارویی ایران با آمریکا و غرب  

1-  دوره اول؛ از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 76.

2-  دوره دوم؛ از سال 76 تا سال 84.

3-  دوره سوم؛ از سال 84  دوره بحران عمیق و جاری بین ایران و آمریکا و غرب تاکنون.

این سه دوره به دو دوره از لحاظ جنگ نرم تقسیم شده است : 1- جنگ نرم با چاشنی خشونت ؛ از اول انقلاب تا سال 76 .  2- دوره جنگ نرم بدون استفاده از اهرم های خشونت زا ؛ از سال 76 تا هم اکنون.

 ضمنا در پروژه مهار انقلاب اسلامی که 6 رئیس جمهور در آمریکا با آن موافق بودند شامل :

1-  واگرایی قومیت ها ( در شمال غرب- غرب- جنوب شرقی- جنوب غربی و جنوب- شمال.

2-  کودتا : کودتای نوژه، کودتای قطب زاده.

3-  ترور رهبران و شخصیت های موثر در انقلاب اسلامی و علاقمندان به نظام در سراسر کشور.

4-  حمله عراق به ایران و شروع جنگ تحمیلی.

5-  حمله روس ها به افغانستان سال 58 ( در راستای محاصره انقلاب اسلامی).

      دیدگاه آقای دیوید نیوتن به هنگام جنگ ایران و عراق نشان دهنده مواضع آمریکا

دیوید نیوتن سفیر وقت آمریکا در داخل عراق که در زمان جنگ تحمیلی در ان کشور بسر می برد می گوید: " آمریکا بسیار مشتاق بود که صدام در جنگ با ایران شکست نخورد، ما بیشترین تلاش را کردیم تا از سقوط نیروهای عراقی جلوگیری کنیم. بزرگترین کمک ما به بغداد فشار سیاسی و تبلیغاتی بر ایران بود تا این کشور را مجبور کنیم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را برای پایان دادن به جنگ را بپذیرد "

              شایعه و انواع آن

        شایعه عبارت است از انتقال اطلاعات و اخباری که یا از واقعیت به دور است و یا بخش بسیار اندکی از آن واقعی است اما قسمت اعظم آن با مبانی دروغ و یا جعل حقایق همراه است.

شایعه در فرهنگ غربی : Rumaur  وارونه کردن حقایق شایعه از نظر فرهنگ عرب : جعل حقایق.  شایعه از نظر فرهنگ ما ایرانیان : قسمت کمی از حقایق اما کل آن جعل حقایق است

انواع شایعه : 1- تسطیح 2- همانند سازی. 3- برجسته سازی. 4-  شایعات هراس آور. 5- شایعات تفرقه افکن. 6- شایعات امید بخش. 7- شایعات آتشین. 8- شایعات دلفینی.

         اثرات روانی شایعه در جامعه

1-   شایعه مثل مرض و یا خوره درون جامعه را به پوکی می کشاند.

2-   سبب عدم تشخیص حق از باطل در جامعه می شود، به نحوی که بسیاری از مواقع باطل به جای حق می نشیند.

3-   رسوخ شایعه به شکل گسترده پیرامون یک موضوع و ایجاد مقبولیت در جامعه زمینه را برای از بین بردن حق و حقیقت فراهم می کند.

4-   شایعه تجانس فکری و تجانس اندیشه ای را از بین می برد زیرا تاثیر مستقیم بر روی عواطف و احساسات مشترک یک ملت همگون می گذارد.

           اثرات سوء معنوی شایعه  بر جامعه  

1-   ایجاد بدبینی و سوء ظن در جامعه.

2-   شایعه و خبر جعلی باعث تجسّس و کنکاش در احوال شخصی و اجتماعی افراد می گردد.

3-   از آثار سوء معنوی شایعه که به دنبال دو عامل دیگر می آید، غیبت ، تهمت و افترا است.

4-   از آثار سوء معنوی شایعه باعث دشمنی و نزاع افراد می گردد.

        شایعات تفرقه افکن  

در شایعات تفرقه افکن تلاش می گردد که بین مردم دو دستگی و شکاف ایجاد شده و اتحاد عمل اکثریت مردم را تحت شعاع خود قرار دهند. برای نمونه انتخابات 88 و پخش شایعه تقلب گسترده در انتخابات و...

       فرماندهی جهاد نرم از نظر حضرت زهرا (ص) در خطبه فدکیه

      فرماندهی جهاد نرم از نظر حضرت زهرا (ص) در خطبه فدکیه شامل دو حوزه است :

الف) حوزه اول : " شناخت عناصر اصلی در میدان نبرد " شامل :

1-   شناسایی موقعیت جغرافیایی دشمن اعم از داخلی و خارجی.

2-   بررسی نیات دشمن در داخل و خارج نظام اسلامی.

3-   باید وضعیت دشمن را از لحاظ امکانات مورد بررسی قرار دهید.

4-   بررسی روحیه دشمن. ( دشمن از لحاظ روحی و روانی مورد سنجش قرار گیرد).

ب) حوزه دوم : " شیوه ها و ابزار های برخورد با دشمن " شامل :

1- بیان ( جدا سازی حق و باطل ).

2- حکمت. ( سخن حکیمانه و بیان صادقانه راه راست و مواضع درست ).

3- موعظه حسنه.

4- جدال حسنه : الف) رسول اکرم (ص) با نپذیرفتن بعضی از افراد و کم اعتنایی، نشان می داد که آنها در موضع دشمنان او هستند.  ب) پذیرش افراد و برخورد تنبه آمیز.  ج) نگاه به دشمن و فهماندن این نکته که شما در معرض دید من هستید. د) از بین بردن تحریکات عوامل وابسته به دشمن.  ه) خنثی سازی حرکت عوامل وابسته به دشمن به منظور جلوگیری از تشدید بحران.    و) جدال و رویارویی با دشمن به هنگام حضور آن در صحنه.

*****



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 دی 1390برچسب:تهدید شناسی و تهدید نرم, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :